Danmarks Billedkunstlærere | Billedkunstens dag 2015
410
page-template-default,page,page-id-410,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Billedkunstens dag 2015

Billedkunstens dag i Esbjerg
“Free Art Onsdag” var den event vi inviterede til på Torvet i Esbjerg. Der var en 5. klasse fra Darum, der deltog både med færdige værker og med tegninger, de lavede på stedet, det samme gjorde et hold voksne fra Esbjerg Kulturskole + en BGK elev+ mange malerier fra Esbjerg Billedskole.. Desuden var der 4 kunstnere fra området, som dels havde værker med dels arbejdede på stedet. Vi havde fin opmærksomhed fra de overraskede tilskuere, når de hørte, at de frit kunne vælge mellem værkerne i boderne. Der var meget glæde og venlige, alle hyggede sig rigtig meget, men solen var også bare så skøn denne forårsdag og vi sad jo lige i den!!

Billedkunstens dag i Herning Lundgårdskolen i Herning markerede Billedkunstens dag med et åbent værksted på skolen klokken 8 – 14. Tre billedkunstlærere var frigjort fra andet skema hele dagen, og de indrettede et stort areal i tilknytning til billedkunstlokalet som et stort værkstedsområde, hvor det var muligt at arbejde med forskellige definerede opgaver. Konceptet lød på, at der måtte komme 5 elever fra hver klasse ad gangen. Det var vigtigt, at de kom af lyst, og de måtte arbejde så, længe de ville. Når nogle elever var færdige kunne andre fra klasse afløse. Der blev undervejs justeret lidt på aftalerne, så alle der gerne ville forbi værkstedet, kunne nå det. Temaet for arbejdet var DYR. Opgaverne skulle være lette at igangsætte, da der jo ikke var et tidspunkt til fælles instruktion. Eleverne skulle let kunne instrueres i de muligheder, der var for at arbejde i værkstedet. Og opgaven skulle kunne løses af elever fra 0. – 9. klasse. Der var mulighed for at arbejde med nogle store fælles collager med fugle eller fisk, lave trofæer i pap eller nørkle med doodleart. Der var fyldt op med elever lige fra første minut, og alle der passerede området mærkede tydeligt en atmosfære, der summede af virkelyst, skaberglæde, samarbejde og fordybelse. Værkstedet var primært besøgt af elever fra indskoling og mellemtrin. Men også nogle fra overbygningen kiggede forbi og oplevede, at blive indfanget af den atmosfære, der herskede over området. Dagen bød selvfølelig ikke på decideret undervisning i billedkunstfaget, men nogle af fagets værktøjer og udtryksmuligheder kom i spil, og glæden ved at kunne fordybe sig i noget produktivt var i fokus. Konceptet med tre lærere, der tilrettelægger og afvikler dagen, vil vi helt sikkert søge at få opbakning til også næste år. Og med den positive tilbagemelding fra ledelsen, vil jeg tro, at det også lykkes næste år af få en billedkunstens dag på skolen. Udfordringen for os vil så bestå i at finde et nyt indhold.