2019
6075
page-template-default,page,page-id-6075,theme-bridge,bridge-core-1.0.5,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

2019

Billedkunstens dag 2019 foregik også i år fra Skagen til Gedser;  fra akvarelfugle til genbrugsplastpaladser; fra enkeltarrangementer til ugeprojekter; fra workshops, udstillinger og skoleudsmykninger til overraskende installationer i det offentlige rum.

Fejringen af billedkunsten foregik som altid på mangfoldige måder og utallige steder på Billedkunstens Dag. De mange aktiviteter vækker opsigt og interesse, og skoler, billedskoler, talentskoler, museer, biblioteker, kulturhuse osv. får dermed lejlighed til at skabe opmærksomhed om vigtigheden af billedkunst og billedkunstundervisning.

Forårsfugletræf
Danmarks Billedkunstlærere udsender i samarbejde med Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst i anledning af Billedkunstens Dag, et inspirationskatalog med idéer til, hvad man kan lave på dagen. En populær idé i år var pausefuglene, hvor børnenes individuelle akvarelfugle samles til store fællesværker – festlige fugletræf – på f.eks. skolens facade eller det lokale bibliotek. Idéen var vist nok født på Sjælland, men de flyvende forårsbebudere dukkede også op i forskellige udgaver i Assens, Kolding, Næstved og på DOKK1 i Aarhus. På Sct. Jørgens Skole i Roskilde, Vonsild Skole og Holbergskolen i København er det alle skolens elever, der var i sving med fuglefremstilling, og det afspejlede en tydelig tendens: nemlig, at flere og flere skoler og billedskoler – og mange andre institutioner – skriver Billedkunstens Dag ind i deres årshjul, så der afsættes tid til at fejre begivenheden, og alle kan være med. Andre steder, hvor Billedkunstens Dag er blevet en vigtig tradition, er Randers Lille Skole, der i år arbejdede med forskellige trykteknikker, og BillundSkolen, hvis 750 elever fremstillede en paraplyparade med lys og figurer.

På genopdagelse
Flere lokale grupper havde valgt et fælles tema til Billedkunstens Dag. På Fyn og flere steder på Sjælland blev der arbejder med pop-up-udstillinger, der dukker op uventede steder (i brugsen, hos mekanikeren, på plejehjemmet osv.). Det regionale billedkunstnetværk i Region Midtjylland havde, i forlængelse af Europæisk Kulturregions store kulturfestival i juni 2019, valgt temaet ”Genopdag”. Herning Billedskole tog ca. 150 børn med på langfart i løbet af foråret og genopdager fjerne steder og gamle glemte kunstnere .

Høje-Taastrup Billedskole arrangerede en inspirationsdag for lærere fra seks lokale skoler. På Billedkunstens Dag, afholdt også Aarhus Billed- og Medieskole en inspirationsworkshop til lærere og pædagoger, her med fokus på ideer til at genopdage tegning og tryk som redskaber i pædagogiske sammenhænge. I ARoS’ åbne workshop på dagen kunne man med udgangspunkt i en af museets udstillinger genopdage hverdagsobjekter og omsætte dem i fantasifulde tapeter. På Mølleskolen i Ry er Billedkunstens Dag blevet til en Billedkunstens Uge, hvor hele skolen i år i samarbejde med Ry Kunstforening og en række aktører i lokalområdet genopdagerde maleren Vilhelm Kyhn og landskabsmaleriet i anledning af Kyhns 200-års fødselsdag; mens billedskolen i Ulstrup genopdagede Hedensted i et collageprojekt i samarbejde med lokalhistorisk arkiv, skolen og biblioteket.

Øje for billedkunst i det offentlige rum
Netop bibliotekerne spiller mange steder en stor rolle på Billedkunstens Dag, både som aktører og som udstillingssteder med et stort publikum. Men også selve byrummet tages mange steder i brug. Igen i år slog billedskolen sig løs i Lemvig midtby, i Hjørring kunne man støde på menneskestore tapeskulpturer, mens man i Middelfart fik mulighed for at se verden på en ny måde, når Nytorv bliver indtaget af en mængde kæmpestore øjne. Og hvis man er på shopping i Tørring på Billedkunstens Dag, støder man måske på en af de monsterfigurer, der dukker op i fem butikker i midtbyen. I det offentlige rum når billedkunsten ud til folk, som ikke nødvendigvis selv ville have opsøgt den, men som får sig en ekstra oplevelse med hjem i indkøbsnettet. Her har museerne selvsagt et lidt andet udgangspunkt, og heldigvis er rigtig mange af dem også med på Billedkunstens Dag. For eksempel havde Skovgaard Museet i Viborg og kunstmuseerne i Esbjerg og Ribe forskellige aktiviteter med udgangspunkt i deres aktuelle udstillinger, de to sidstnævnte i samarbejde med Danmarks Billedkunstlæreres lokale kreds. Og Horsens Kunstmuseum lagde hus til, når Billedskolen Horsens fejrer Billedkunstens Dag med en Store Tegnedag i selskab med 70 lokale valgholdselever og en masse tegneopgaver. Billedskolen har i år valgt at lægge hele Tegnefestivalugen, inklusive DM i Tegning, i samme uge som Billedkunstens Dag for at skabe endnu mere synlighed for billedkunsten. Også lidt længere mod syd bliver der afholdt konkurrencer i forbindelse med Billedkunstens Dag. Sønderjyllands Kunstskole lancerede på dagen en 10 dages tegne-challenge for alle tegnelystne 9-19- årige i Sønderborg med henblik på at kåre ”Sønderborgs bedste tegner”.

Billedkunstens Dag slog et slag for billedkunsten
På Billedkunstens Dag kunne man over hele landet finde den entusiasme og det store potentiale, der ligger i billedkunstområdet for børn og unge, og blive helt glad på billedkunstens vegne – skønt den fortsat mangler politisk opbakning og mere synlighed såvel i kultur- som i undervisningsverdenen. Derfor er det ekstra vigtigt at fejre billedkunsten med et brag af en fest.

52482136_359247124675116_6927973357789556744_n