Brev til de nordiske regeringer
253
post-template-default,single,single-post,postid-253,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-1.0.5,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-24.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive

Brev til de nordiske regeringer

Brev fra Nordisk Samråd til regeringerne i de nordiske lande – udsendt d. 3. august 2014 Nordisk Samråd for billedkunstlærere har sendt et brev til regeringens medlemmer samt Folketingets Uddannelsesudvalg og Kulturudvalg.Brevet er også sendt til Ritzau samt forskellige aviser: Til ……….. Nordisk Samråd for billedkunstlærere består af repræsentanter fra de forskellige nordiske landes billedkunstlærerforeninger, der varetager billedkunstfagets udvikling og interesser i bl.a. grundskolen. 29. juni var Nordisk Samråd samlet til møde i Trondheim, Norge og drøftede billedkunstfaget på baggrund af UNESCOs anden verdenskonference om undervisning i billedkunstfaget, der foregik i Seoul, Sydkorea. Der blev produceret en Seoul Agenda, en køreplan, der udviste nogle retningslinjer for, hvorledes den kvalitative udvikling og vækst i billedkunstundervisningen kunne fremmes. Papiret er en videreudvikling af Den første verdenskongres, der blev afholdt i Lissabon i 2006, og hvor der blev produceres en Road Map. Danmark har underskrevet disse Unesco papirer og vedkendt sig at implementere udvikling af billedkunstfaget, men ser man på den nye folkeskolereform, er der ingen tiltag i så henseende. Derfor sendes følgende brev til alle regeringsmedlemmer: ———– Danmark, Færøerne, Norge, Sverige, Finland, Island,   Til regeringerne i de nordiske lande fra Nordisk Samråd for billedkunstlærere, billedkunstlærer-foreningerne i Norden   Undertegnede nordiske billedfagslærere, repræsentanter for de nordiske billedkunstlærerforeninger, opfordrer de nordiske regeringer til at følge op påUNESCOs Seoul Agenda fra 2010 om undervisning i æstetiske fag i landenes skoler. Hovedmålet i Seoul Agendaen er at garantere at undervisning i praktisk/æstetisk fag bliver en del af hele skolesystemet. Agendaen omfatter en erkendelse af, at praktisk/æstetiske fag  påvirker den kognitive, følelsesmæssige, æstetiske og sociale udvikling hos eleven. I agendaen påpeges vigtigheden af kvalitet i undervisningen i praktisk/æstetiske fag, og dermed hvor vigtigt det er at have linjefagsfaguddannede lærere til at forestå denne undervisning. Med  Seoul Agendaen som vision ved organisering og implementering af undervisningen i de praktisk/æstetiske fag, kommer skolerne i Norden til at opnå en ledende position blandt verdens skoler og vil dermed blive en vigtig udviklingsfaktor for samfundet som helhed. Trondheim den 29 juni 2014   Nordisk Samråd for Billedlærere: Danmark – Danmarks Billedkunstlærere: Susanne Skou Kristensen, Alice Carlslund Finland – Kuvataideopettajat ry – Bildkonstlärarna rf. : Gea Björkskog, Laila Rebers-Holländer Island – Isländska bildlärares förening – Félag islenska myndlistarkennara: Ingibjörg Hannesdóttir, Ingibjörg Sveinsdóttir Norge – Kunst og design i skolen: Rolf Øidvin, Ingvild Digranes Bilag: Det originale brev med underskrifter (pdf-fil)   ———————————— Med venlig hilsen Susanne Skou Kristensen Næstformand, Danmarks Billedkunstlærere og medlem af Nordisk Samråd for Billedkunstlærere Sdr. Kirkevej 2 6760  Ribe tlf. 2045 2836, e-mail: susanneskouk@gmail.com   Se Seoul Agendaen her: