D:
985
page-template-default,page,page-id-985,theme-bridge,bridge-core-1.0.5,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-23.3,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive
 

D:

Design og kunsthåndværk

Design og kunsthåndværk – kanonen 

Designfantasi: Et projekt som blev gennemført fra 2009-11. Projektets idé var at inddrage temaet “design og fantasi” som et centralt element i en pædagogisk og undervisningsmæssig  sammenhæng. Projekt Fantasy Design er tidligere gennemført i nordisk sammenhæng (1999-2002)med deltagelse af skoler og institutioner på Island,i Sverige,Finland og Danmark med støtte fra Nordisk Råd. Dette projekt gennemføres i europæisk regi med deltagelse af Skotland, Belgien, Norge, Finland og Danmark med støtte fra Culture 2000 programmet. På sitet vises elevers arbejde med forskellige designopgaver. En ultrakort gennemgang af fantasy design projektet. Fantasidesigns internationale website med undervisningsmateriale – også på dansk samt eksempler på elevarbejde.

Design Museum, London med oversigt over designere

Digital design Museum – viser forskellige online galleries – se eksempelvis a century of chairs

Kunstindustrimuseets site om design

Digital kunst

Digitale læremidler Samtidskunst og visuel kultur – et site, der er et laboratorium for samtidskunst og visuel kultur. På sitet kan eleverne undersøge, analysere og producere billeder, lyd, tekst eller video med afsæt i kunstværker fra ARKEN Museum for Moderne Kunst, Museet for Samtidskunst og Museet for Fotokunst

e-museum –   Internetportalen e-museum.dk giver adgang til undervisningsmidler fra science centre samt de statslige og statsanerkendte museer. Med udgangen af 2008 er der udviklet 35 helt nye digitale undervisningsmidler, som skal fremme adgangen til museer og science centre uanset, hvor du er i landet. Læs mere her.

DPU – Faget har ikke længere en tilknytning til Danmarks Pædagogiske Universitet. Tidligere har faget været tilknyttet institut for didaktik. Visuel kultur enheden  Forskningsenhedens område er pædagogisk antropologisk forskning med særlig fokus på det visuelles dannelses- og uddannelsesmæssige roller og funktioner i senmoderniteten. Enheden arbejder med at udvikle og udføre projekter, der placerer sig i et krydsfelt mellem tre forskningsområder: Visuel kultur, Pædagogik. Antropologi

Æstetiske fag i undervisning og uddannelse – Status og perspektiver 2008: Et møde på DPU-Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor der blev gjort status over billedkunstfaget.

Se videoindlæg:

Helen Klavsen – om ‘billedkunst i folkeskolen’

Alice Carlslund – om ‘Danmarks Billedkunstlæreres erfaringer Helle Rasmussen – om ‘læreruddannelsens situation’

Kirsten Skov – om ‘læreruddannelsens situation’

Mart Tiemensma – om ‘gymnasiets situation’

Ida Berendsen – om ‘pædagogseminariet’

holdninger’

Lene Vilslev – om ‘pædagogseminariet’

Peter v.d. Maase – om ‘efteruddannelse’

Mie Buhl – om ‘videreuddannelse og perspektiver herpå’

 

Se videoforedrag Æstetik 2.0 – didaktik – visualitet – performativitet (en gentænkning af forholdet mellem æstetik og didaktik

Introduktion ved Helene Illeris Ingelise Flensborg – om ‘Æstetikmodeller- før og nu’. An-slag i indledningen inspireret af Æstetiske Historier, Jørgen Dehs Helene Illeris – om ‘Æstetik iscenesættelse mellem det relationelle og det performative’ Mie Buhl – om ‘Inhabiting the World’

se også: Videoforelæsninger fra DPU: