Foreninger for de praktiske fag laver fælles udspil inden ny parathedsvurdering
5334
post-template-default,single,single-post,postid-5334,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.0.1,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-29.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive
 

Foreninger for de praktiske fag laver fælles udspil inden ny parathedsvurdering

Foreninger for de praktiske fag laver fælles udspil inden ny parathedsvurdering

Se udspil

 

HUSK

Billedkunst – er et nødvendigt praktisk, kreativt og digitalt dannelsesfag i hele skoleforløbet.

Vi anbefaler:

  • Obligatorisk prøve i billedkunst i slutningen af 8. kl.
  • 2-årigt valgfag i 7. og 8. kl. – Minimum 2 lektioner pr. uge.
  • Obligatorisk billedkunst fra 1. – 6. kl. – Minimum 2 lektioner pr. uge.

Hvordan:

  • Alle skoler skal udbyde 2-årige praktiske valgfag, som har fællesmål dvs. billedkunst, musik, håndværk og design og madkundskab. Eleverne skal vælge et af de 4 fag.
  •  Mindre skoler skal som minimum udbyde to af de fire praktiske fag
  •  Mindre skoler kan slå sig sammen om at udbyde flere valgfag
  •  2 lektioner i billedkunst i 1. kl. kan løses ved at tage en dansktime eller en understøttende time
  •  2 lektioner i billedkunst i 5. kl. og 6. kl. kan løses ved at øremærke understøttende timer til billedkunst
  •  Timer til de 4 praktiske valghold i 7. og 8. kl. kan løses ved at reducere det nuværende konglomerat af valgfag i udskolingen og/eller øremærke understøttende timer til de 4 praktiske valgfag.

Fakta:

  • Billedkunst udgør kun 3 % af en skoleelevs samlede timetal efter 9 års skolegang
  • 1/3 af billedkunstfaget handler om digital billedkommunikation
  • Et resultat af manglende billedkunstundervisning fra 6. kl. til 9. kl. i bl.a. digital billedkommunikation, ser vi, når unge ukritisk deler og kommunikerer billeder.
  • Billedkommunikation, kreativitet, innovation og praktisk håndværk er billedkunstfagets DNA.
  • Når eleverne går ud af folkeskolen, skal de stå på et bredt fundament af kompetencer inden for de praktisk-musiske, humanistiske og naturfaglige fag. For at eleverne kan begå sig, skal de lære sproget inden for alle områder. For billedkunstfaget – det visuelle formsprog.

Derfor – HUSK billedkunst – er et nødvendigt praktisk, kreativt og digitalt dannelsesfag i hele skoleforløbet.

Med venlig hilsen

Lykke Østrup Andersen

Landsformand i Danmarks Billedkunstlærere

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/f/e/1/danmarksbilledkunstlaerere.dk/httpd.www/wp-content/plugins/bridge-core/modules/shortcodes/shortcode-elements/_social-share/templates/social-share.php on line 124