Billedkunstens dag 2020
1154
page-template-default,page,page-id-1154,page-child,parent-pageid-147,theme-bridge,bridge-core-1.0.5,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-20.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive
 

Billedkunstens dag 2020

Formålet med BILLEDKUNSTENS DAG er at synliggøre billedfagets kvaliteter overfor offentligheden og forældre.

 

Billedkunstens dag er den 11. marts 2020 plus hele uge 11.

Se det nye spændende idèkatalog på hovedforeningens hjemmeside fra omkring nytår.

Se det spændende POP-UP forslag

Som noget helt nyt har vi netop i dag den 15. november 2018 indledt et meget spændende samarbejde med Fyns Kunstakademi. I hører nærmere.

Der bør I alle sætte fokus på billedkunstfaget. Vi skal vise vigtigheden af vores fag og hvad vi laver. Billedkunstens dag eller billedkunstens uge er et udspring af kampagneåret ”Blik for billeder”, der løb af stablen fra 1. august 2006 til 31. juli 2007. Formålet dengang var at fortælle om og beskrive billedfaget for forældre og omverdenen, og at få billedfaget placeret centralt i folkeskolens dannelsesbillede som fag i hele skoleforløbet.

Det er besluttet at bibeholde billedkunstens dag. Den ligger hvert år onsdag i uge 11. En af idéerne kan være at lave åbne billedværksteder på skolerne, så både forældre og lokalsamfund, herunder pressen, kan se at der arbejdes seriøst i faget billedkunst. Der kan også laves udstillinger, happenings m.m.

VIGTIGT VIGTIGT: Det er mere end nogensinde meget vigtigt at vi synliggør faget billedkunst. Derfor: Sæt focus på faget på din skole. Fortæl om, det du laver – så sørger vi for pressedækningen!. Sidste del af kampagnen BLIK for BILLEDER var at placere faget centralt i hele skoleforløbet.

VERTIKALGRUPPEN består af 2 repræsentanter for Danmarks Billedkunstlærere, 2 fra billedkunst i gymnasiet og 2 fra billedkunst på Seminariet Gruppen arbejder videre med dette formål.

 

Udsagn om billeder og visuel kompetence: Nutidens børn og unge orienterer sig i deres omverden ved hjælp af billeder. De får informationer ved hjælp af billeder, de får viden ved hjælp af billeder, og de kommunikerer ved hjælp af billeder. Billeder siger mere end 1000 ord, så det er ikke nok i en sådan billedkultur at kunne læse, skrive og regne. Det er også væsentligt at have viden om, hvordan man aflæser, bruger og producerer billeder. Færdigheder og viden om at forstå og kommunikere med billeder er ikke noget, der kommer af sig selv. Det skal læres. Derfor lærer børn at bruge og forstå billedsproget i skolens billedkunstundervisning. Som kommende samfundsborgere i et demokratisk samfund er vore børn og unge både medskabere af kultur og kritiske deltagere i en debat, der også føres visuelt. Visuel viden og kunnen er væsentlig i en global verden, hvor kendskab til andre folkeslags billedkulturer og billedtraditioner vil kunne medvirke til øget forståelse og fredelig sameksistens imellem folkeslagene.

Kilde: Alice Carlslund